یزدفردا: واضح است که در شرایط فعلی که حتی موذی بودن حیوانات شهری مستند به آمار ابتلا به بیماری ها قابلیت اثبات ندارد، نه تنها کشتار حیوانات مردود محسوب می شود، بلکه انتخاب هر روش آزارنده، صرف امکانات و هزینه برای آن، مقابله با روش های علمی و پایدار و مخفی نگه داشتن حقایق مورد نقد جدی علما محسوب می شود.
هروقت هر ارگان و نهاد یا سازمانی یا ملت مبادرت بi کشتار حیوانات اهلی و بومی مانند سگ های بلاصاحب و گربه های خیابانی و کبوتران نمایند پشت بندش منتظر وقوع بلاهای آسمانی و نکبت و نقبت باشیم،،، جالبتر اینکه تمام انبیاء الهی امامان معصوم و مراجع تقلید و دینی نهی از اذیت و آزار حیوانات نموده اند. اما شهرداری ها کارخودشان رامی کنند تا بودجه مصوب را حیف و میل کنند
با هر گونه آسیب به جهان هستی و نابودی موجودات زنده مخالفم . همه ی جهان هستی آفریده ی پروردگار است و ما انسان ها اجازه ی آسیب رساندن به موجوداتی که خداوند آفریده را نداریم . اینکار ظلم به جهان هستی و طبیعت است . راه های مناسب تری در تمام دنیا برای کنترل حیوانات وجود داره مثل عقیم سازی و واکسیناسیون
ادعای مسلمانی دارید؟!
ادعای انقلابی بودن دارید؟ این هم فتوای رهبر معظم انقلاب: در هر صورت اذیت و کشتن حیواناتی که موزی نیستند جایز نیست.
نا مسلمانها مدعیان دروغین دین و دینداری. دکان داران بی نوا.
کشتن حیوانات با نص صریح احادیث که آیات عظام در فوق نقل کردند حرام مطلق است. به حق خدا به حق خدا دامن بانیان اینگونه جنایات از لوث این خباثت پاک نخواهد شد مگر اینکه دامانشان را بگیرد.باشید و ببینید! پنجاه سال است در این روستا آمد و رفت داشته ام یا زندگی کرده ام.هرگز هیچ سگی مزاحمتی برای ما نداشته است.البته که مخالف کاهش گله سگها از طریق بردن به پناهگاه ها و عقیم سازی نیستم.اما اینکه یک سگ کش ناجوانمرد را استخدام کنید به ازای هر قلاده سگ که بکشند چهارصد هزار تومان از پول بیت المال را به او بدهید عین جنایت است.
مدتهاست با تلاش و ممارست علاقمندان به محیط زیست و حیوانات و همچنین سازمانهای دولتی مرتبط کشتن حیوانات داخل شهرها و روستاها تا حدی متوقف شده و به هم جای کشتن.اقداماتی نظیر عقیم کردن و اعزام به پناهگاه ها جایگزین شده است .
اما گاهی اخباری به گوش میرسد که هم موجب تاثر و تاسف میشود هم اینکه سوال مهمی به وجود میاورد:
چه سازمانی موظف به ممانعت و اقدام قانونی
در مورد این اقدام شنیع است؟!
امروز جمعه ۲۶مرداد ماه از همه جای روستای گل افشان از توابع شهرستان مهریز یزد بوی مشمئز کننده لاشه سگهای کشته شده روستا مشام را میازرد و قلبهای عقلا را به درد میاورد.
پیگیر شدیم
معلوم شد شورای اسلامی روستا به شخصی مبلغ چهارصد هزار تومان در ازای کشتن هر کدام از سگهای روستا پرداخت کرده است!!
البته شکی نیست که تعداد سگهای این روستا زیاد شده بود و برای اهالی مزاحمت داشتند.اما
آیا روش شنیع مسموم کردن و با زجر کشتن سگها یک کار انسانی است؟
و آیا قوانین امروز کشور این اختیار را به شوراها میدهد؟!
آیا جمع آوری آنها از طریق بیهوش کردن و تنتقال بهپناهگاه ها و عقیم کردن آنها در آنجا روش درست تری نیست؟!
البته شوراها سرشان خیلیییی شلوغ است و فرصت مراجعه به شهرداری و پیگیری برای انجام چنین کارهایی را ندارند!!و البته که کشتن با سم کار آسان تری است!
میماند یک موضوع و آن هم فریادهای متخصصان است که حضور سگها در روستاها را علیرغم مزاحمت جدی برای اهالی یک ضرورت و موهبت میدانند چون این حیوانات نجیب و وفادار تنها مانع ورود حیوانات وحشی مثل شغال سگ تول روباه گرگ و....به روستاها هستند.
همین که یکی از سگها بوی یکی از این حیوانات خطرناک را استشمام کند با فریادهای خاصی همه سگهای روستا را به کمک فرا میخواند و هزاران بار دیده شده که گله سگهای روستا چگونه با این موجودات وحشی درگیر و نهایتن آنها را تعقیب و از روستا دور میکنند.
اکنون باید منتظر بمانیم و ببینیم بعدها چه خواهد شد.....
آیا کک کسی گزیده میشود؟!
آیا برخوردی با عوامل این کار صورت خواهد گرفت؟
و....
تکمله ای بر کشتار سگها در روستای گل افشان یزد توسط شورای روستا
۱۰ فتوا در نفی سگ کشی
سگ کشی (و سایر کشتارها) توسط ادارات زیر مجموعه شهرداری ها، توجیه شرعی، عقلی، اخلاقی، بهداشتی و علمی ندارد.
به گزارش «تابناک» به نقل از دیده بان حقوق حیوانات، استفتای انجام شده از مراجع تقلید شیعه، حاکی از آن است که حتی در صورتی که موذی بودن برخی گونه های حیوانات شهری اثبات شود، دفع آنها تابع مراحل خاصی است که کشتار، نه تنها آخرین راه بوده، بلکه مشروط به شرایطی است که در مقایسه با سگ کشی های جاری در کشور می توان ادعا کرد هیچ یک از این شرایط نه تنها اجرا نمی شود که به صورتی عامدانه، برای مخفی نگه داشتن آن نیز تلاش می شود.
دیده بان حقوق حیوانات با اعتقاد به روش کنترل با شفقت، عالمانه، پایدار و غیر عامل ازدیاد جمعیت حیوانات، و با اقدامی ترویجی، طرح جایگزین کشتار را به مراجع مختلف تصمیم گیری ارایه کرده که پیرو آن تغییرات مثبتی در نگرش تصمیم گیرندگان در زمینه کنترل جمعیت حیوانات شهری ایجاد شده است و تاکید مسوولان بر سه عامل آب، لانه و غذا به عنوان عوامل اصلی موثر بر جمعیت، نشانه بارز آن است. در همین راستا استفتائات انجام شده در زمینه مراحل و نحوه دفع حیوانات موذی و همچنین شرایط تشخیص موذی بودن یک حیوان منتشر می گردد.
۱۰ فتوا در نفی سگ کشی
متن استفتای انجام شده: بسمه تعالی، محضر مبارک عالم گرانقدر، سلام علیکم،
اخیرا افرادی تحت تاثیر موارد معدود گزارش بیماری حیوانات شهری، اقدام به تحریک ارگان هایی نظیر شهرداری نموده اند که باید برای مقابله با بیماری یا جلوگیری از خطر حیوانات شهری (نظیر سگ و گربه) آنها را معدوم نمود. آیا کشتن و معدوم سازی یک گونه حیوان شهری با هدف "امحا” آن را به چنین بهانه ای مجاز می دانید؟
مزایدات
با توجه به اینکه گروه های حامی محیط زیست، اقداماتی داوطلبانه در جهت مداوای حیوانات انجام می دهند، آیا صرف هزینه امحاء، جمع آوری و معدوم سازی (از قبیل ماشین آلات، تجهیزات، پرسنل و جوایز اهدایی به آنها برای کشتن هر حیوان) را برای درمان و واکسیناسیون این مخلوقات الهی روا میدانید؟
با توجه به حق و حقوق حیوانات برای زندگی، آیا اصولا معدوم سازی یا عقیم سازی پرهزینه این حیوانات را با هدف امحاء یکی از گونه های مخلوقات الهی و حذف جلوه ای از جلوه های خلق خدا از شهرها مجاز می دانید؟
در صورت اصلاح روش دفع زباله، جمعیت این جانوارن به صورت طبیعی و زاد آوری کمتر به صورت پایدار کاسته خواهد شد. آیا حذف فیزیکی آنها با تله، سم، گلوله و کلا انتخاب مرگ سخت را برای آنها روا میدانید؟
۱۰ فتوا در نفی سگ کشی
پاسخ آیت الله العظمی حسین مظاهری: بسمه تعالی، چنین کارهایی روا نیست.
۱۰ فتوا در نفی سگ کشی
پاسخ آیت الله العظمی علوی گرگانی: بسمه تعالی، معدوم سازی حیوانات و امحای آنان به وسیله های مختلف به بهانه حفظ بهداشت و محیط زیست با توجه به امکان تدبیرات دیگر برای حفظ بهداشت و محیط زیست جایز نیست. البته از بین بردن برخی حیوانات خاص که موجب اذیت هستند بدون امحای نسل آنان جایز است.
۱۰ فتوا در نفی سگ کشی
پاسخ آیت الله العظمی بیات زنجانی: بسمه الله الرحمن الرحیم، با سلام و تحنیت؛ باتوجه به فرمایش حضرت علی (ع) که فرموده اند شما مسوول هستید حتی در مقابل ساختمان ها و بهایم، بنابراین کشتن هر موجود زنده ای به هر بهانه ای مسوولیت آور است؛ در نتیجه اگر حیوانی موذی نباشد و یا با تشخیص کارشناسان امین، موجب مریضی نباشد، کشتن آن جایز نیست. اما اگر در موردی موجب بیماری تشخیص داده شدند، باید حتی الامکان از راه هایی که منجر به کشتن حیوانات نباشد، وارد شد و تلاش کرد که آزار کمتری به آنها رسانده شود. ولی اگر ضرورت اقتضا کند که حیوانی کشته شود، دلیی بر حرمت این عمل نداریم.
۱۰ فتوا در نفی سگ کشی
بسمه تعالی
پاسخ آیت الله العظمی موسوی اردبیلی: در این گونه موارد، مناسب است، کارشناسان از ارگان ها و نهادهای مختلف موضوع را بررسی نمایند و هرگونه که مصلحت کشور و جامعه و محیط زیست است عمل شود، نه این که هر نهادی به طور مستقل اقدام نماید.
۱۰ فتوا در نفی سگ کشی
پاسخ آیت الله العظمی روحانی: باسمه حلت سبحانه، وقتی انسان بروایات مراجعه میکند میبیند اسلام چقدر در رفتار خوب با آنها سفارش کرده است و در گرفتاری آنها اقدامات جدی نموده اند. امام سجاد (س) با جمعیتی به باغ رفته بودند با آهوی گرسنه ای که سه شبانه روز غذا نخورده آن را سر سفره خود آوردند و به او غذا خوراندند تا سیر شد. کسی که صورت الاغی را جهت علامت گذاری داغ کرده بود مورد لعن و نفرین پیامبر اکرم قرار گرفت. در روایاتی پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله نهی فرمودند از عقیم کردن اسب و گوسفند و خروس و در خبری پیامبر (ص) شخصی که جویی را که میخواهد به اسبش بدهد پاک کند و به آن بخوراند خدای متعال به چنین شخصی برای هر دانه جویی که تمیز کرده حسنه میدهد . و در حدیثی فرموده اند وقت گذاشتن برای تربیت اسب جزء امور باطل و لهوی نیست. و در خبری چنین است کسی که چشم اسبی را کور کند باید جریمه بپردازد و نیز فرموده اند خروس را دشنام ندهید و در حدیثی فرموده است حرام است که خروس ها را به جان هم بیاندازید. در حدیثی فرموده اند خدا لعنت کند گروهی را مرغ زنده را مورد آزار و شکنجه قرار دهند. روایت شده است که امام سجاد (س) به قصد سیر کردن حیوانات بیابانی دانه هایی را روی زمین می کاشتند و ما در کتاب فقه الصادق ج ۳۳ ص۴۹۰ باب مفصلی در نفقه بهائم نوشته ایم مراجعه شود.
پاسخ آیت الله العظمی نوری همدانی: بسمه تعالی، سلام علیکم، تلف نمودن حیوانات غیر موذی جایز نیست.
۱۰ فتوا در نفی سگ کشی
پاسخ آیت الله العظمی مکارم شیرازی: بسمه تعالی، تنها در صورتی این کار جایز است که واقعا احساس خطر از ناحیه آنها شود و راه دیگری جز این نباشد.
۱۰ فتوا در نفی سگ کشی
پاسخ آیت الله العظمی صانعی: باسمه تعالی، کشتن گربه هر چند ضرر برساند، بنا بر احتیاط واجب، جایز نیست و حرام است، بلکه باید آن را بترسانند و یا به نحوی دور نمایند و اذیت کردن و شکنجه نمودن و تعذیب حیوانات، مطلقا حرام است – و در روایت آمده زنی به جهنم می رود چون گربه ای را زندانی نموده و او را با تشنگی و گرسنگی اذیت کره تا مرده است – ، کما این که کشتن حیوانات غیر موذی هم قطعا مستحب و مطلوب نیست، اما از حیث منع ظاهرا منع کراهتی دارد و به هر حال کشتن حیوانات غیر موذی، فی حد نفسه نامطلوب است.
۱۰ فتوا در نفی سگ کشی
پاسخ آیت الله العظمی حسینی شیرازی: بسمه تعالی، سلام علیکم، اگر احتمال ضرر رساندن به شهروندان و یا سبب سرایت بیماری های مسری به انسان عقلائی باشد اقدام مذکور اشکال ندارد ولی نباید به مثل سوزاندن و مانند آن باشد، والله العالم.
۱۰ فتوا در نفی سگ کشی
پاسخ آیت الله العظمی غروی علیاری: بسمه تعالی، شانه العزیز، در عام صور مورد سوال در صورتیکه حیوانات مورد ایجاد امراض برای انسانها نباشند اذیت به انسانها نرسانند بهر نحوی کشتن آنها جایز نیست.
بر اساس این استفتائات، لازم است که ارگان های خاطی برای توجیه کشتارشان:
۱- اثبات کنند گونه های هدف کشتار، موذی هستند، یعنی بیمارند و این بیماری به طور قطع به بشر منتقل خواهد شد.
۲- اثبات کنند هیچ تدبیر دیگری بجز کشتار به عنوان راه حل پذیرفتنی نیست.
۳- اثبات کنند روش های انتخابی آنها از نظر آماری موثر است.
۴- اثبات کنند هدف آنها امحای نسل حیوانات شهری نیست.
۵- اثبات کنند کمترین آزار را به حیوان می رسانند.
۶- اثبات کنند کارشناسان ارگان های مختلف بر این روش متفق القولند.
علی اصغر حسینیان
- نویسنده : یزدفردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
شنبه 02,نوامبر,2024